არასამთავრობო ორგანიზაციების განცხადება სოფელ სამთაწყაროში განვითარებულ მოვლენებზე

სოფელ სამთაწყაროში გუშინ განვითერებული მოვლენების თაობაზე არასამთავრობო ორგანიზაციები ერთობლივ განცხადებას აკეთებენ და ხელისუფლებას მოუწოდებენ სასწრაფოდ გადადგას ქმედითი ნაბიჯები ადგილობრივი მუსლიმების უსაფრთხოების უზრუნველყოფისა და კონფლიქტის დარეგულირების მიზნით.

როგორც მედია საშუალებებში გავრცელებული ვიდეო მასალა და მუსლიმთა თემიდან ჩვენს მიერ მიღებული ინფორმაცია ცხადყოფს, 2013 წლის 28 ივნისს, მუსლიმთა ტრადიციული ლოცვის (ჯუმა) დასრულების შემდეგ, ადგილბრივი მოსახლეობის გარკვეული ჯგუფი (დაახლოებით 200-მდე ადამიანი, რომლებიც თავს მიაკუთვნებენ ქრისტიანულ მრევლს) თავს დაესხა ადგილობრივი მუსლიმან სასულიერო პირის (ხოჯა), სულიკო ხოზრევანიძის სახლს და მის ოჯახს სოფლიდან გაძევებით, ჩაქოლვითა და გადაწვით ემუქრებოდა. აღნიშნული ჯგუფი შეიჭრა მისი სახლის ეზოში და ფიზიკური დაზიანება მიაყენა სულიკო ხოზრევანიძის მეუღლეს, ემინე ხოზრევანიძეს, რაზეც დაზარალებული ვიდეო მასალაში პირდაპირ უთითებს (http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Ci0yZtSKISE). სულიკო ხოზრევანიძის მიერ კახეთის საინფორმაციო ცენტის ჟურნალისტისთვის მიცემულ ინტერვიუში (http://ick.ge/articles/14818—–video.html) ვკითხულობთ: „[..] მივედით სალოცავად. არავის არაფერი არ უთქვამს. 6 საათის შემდეგ მოაწყდა ხალხი ჩემს სახლს, კარებამდე მოვიდნენ. იყო მუქარები, რომ გაგასახლებთ, ახლა კიდევ მითვლიან, რომ ხვალ საქონელს ნახირში ვერ გავუშვებ, წყალს არ მოგვცემენ, მაღაზიაში ვერ წავალთ. 24 საათში გასახლდითო.“ ჩვენს ხელთ არსებული ინფორმაციით პოლიციას ადგილზე არ დაუკავებია არცერთი სამართალდამრღვევი პირი. ქვემო ქართლის რეგიონის მუფტის, ჯემალ ადაძის მიერ ჩვენთვის მიცემული განმარტებით, დღეს, 29 ივნისს, რამდენიმე ადგილობრივი ქრისტიანი ისევ მივიდა სულიკო ხოზრევანიძესთან და ლოცვაში მონაწილეობა და სხვა სოფლებიდან მუსლიმი მლოცველების მიღება აუკრძალა. მუფტის განცადებითვე, განხორციელებული ძალადობის მუქარის გამო სულიკო ხოზრევანიძე იძულებული გახდა სოფლის მოსახლეობის მოთხოვნას დასთანხმებოდა.

როგორც დაზარალებული პირებისა და სოფლის რწმუნებულის, გულნარა ნადირაშვილის განცხადებები ცხადყოფს, ადგილობრივი ქრისტიანების აგრესიის მიზეზი გახდა ის ფაქტი, რომ ხოჯამ და მისმა შვილებმა პარასკევის ლოცვაში მონაწილეობა მიიღეს და ამ ლოცვას სხვა სოფლებიდან ჩამოსული მუსლიმი მლოცველები დაესწრნენ.

აღსანიშნავია, რომ 14 ივნისს, სოფელ სამთაწყაროში რეინტეგრაციის საკითხებში სახელმწიფო მინისტრის, ბატონი პაატა ზაქარეიშვილის ჩასვლისა და 24 მაისის შემდგომ ერთობლივი ლოცვის პირველი პრეცედენტის დაშვების შემდეგ, 28 ივნისი იყო პირველი შემთხვევა, როდესაც ერთობლივ ლოცვას ადგილობრივი მუსლიმები დაესწრნენ. კერძოდ, მიმდინარე პარასკევის ლოცვას სხვა სოფლებიდან ჩასული 6 და ადგილობრივი 4 მუსლიმი მლოცველი  ესწრებოდა.  მუფტის, ჯემალ ადაძის განმარტებით, სამთაწყაროში სამმართველოს წარმომადგენლების ჩასვლის მიზეზი ადგილობრივი მუსლიმების მხარდაჭერა და სამთწყაროში შექმნილი კონფლიქტის შემდეგ გაჩენილი შიშის დაძლევაა. აღსანიშნავია, რომ 21 ივნისს, პარასკევის ტრადიციულ ლოცვას მხოლოდ სხვა სოფლებიდან ჩასული მლოცვლები ესწრებოდნენ და მასში მონაწილოება არ მიუღიათ ადგილობრივი მუსლიმებს. მუფტის განმარტებით, ადგილობრივი მუსლიმების მიმართ მუდმივად აქვს ადგილი ზეწოლისა და მუქარის შემთხვევებს, რის გამოც ისინი თავს იკავებენ კოლექტიური ლოცვისგან. მათ შორის, 21 ივნისს, ერთობლივი ლოცვის დროს ადგილობრივი ქრისტიანები სამლოცველო სახლის მახლობლად გადაადგილდებოდნენ და მათგან მომდინარე აგრესიის თავიდან აცილების მიზნით, ადგილობრივი მუსლიმები ლოცვაზე არ გავიდნენ. ადგილობრივ მუსლიმებზე წეზოლის ფაქტს სამთაწყაროში მცხოვრები ერთ-ერთი მუსლიმი ქალბატონის განცხადებაც ადასტურებს, სადაც ის პირდაპირ უთითებს ადგილობრივი მუსლიმების მიმართ სოფლის მოსახლეობისა და სოფლის განმგებლის ზეწოლაზე (http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=EiNfW_H84t8&noredirect=1#at=52).

განვითარებული მოვლენები ადასტურებს, რომ სოფელ სამთაწყაროში რელიგიური კონფლიქტის კერა არსებობს და ადგილობრივი მუსლიმები ზეწოლისა და შევიწროების ქვეშ არიან. სოფლის ხოჯა, სულიკო ხოზრევანიძე და მისი ოჯახი კი მთელი ეს დროა მუქარის, შეურაცხყოფისა და აგრესიის მსხვერპლია. კონფლიქტის მიზეზები და ამ პროცესებში სახელმწიფოს როლის თაობაზე დეტალური შეფასებები წარმოადგენილია წინა პერიოდში ჩვენს მიერ გაკეთებულ  ერთობლივ განცხადებებში (http://gyla.ge/geo/news?info=1590;http://gyla.ge/geo/news?info=1613)

შექმნილი მწვავე სიტუაცია, სახელმწიფოს აკისრებს ვალდებულებას გადადგას დროული და ქმედითი ზომები ადგილობრივი მუსლიმების უსაფრთხოების უზრუნველყოფისა და კონფლიქტის დარეგულირების მიზნით. სხვა შემთხვევაში არსებობს რისკები, რომ კონფლიქტი შეიძლება უფრო გაღრმავდეს და ის სხვა მსგავსი ტიპის დასახლებებშიც გავრცელდეს. ყოველივე ზემოთქმულიდან გამომდინარე მიგვაჩნია რომ:

– საქართველოს შინაგან საქმეთა სამინისტრომ და საქართველოს მთავარ პროკურატურამ, დროულად უნდა მოახდინონ ყველა იმ დანაშაულის გამოძიება, რომელიც სოფელ სამთაწყაროში 24 მაისის შემდეგ გამოიკვეთა და პასუხისმგებლობა დაეკისროს ყველა შესაბამის სამართალდამრღვევ პირს. ამ მიმართებით განსაკუთრებით ყურადსაღებია 28 ივნისს სულიკო ხოზრევანიძის ოჯახზე თავდახმის, მუქარისა და მისი მეუღლის ფიზიკური დაზიანების ინციდენტი, რომელიც სავარაუდოდ შეიცავს მუქარის (სისხლის სამართლის კოდექსის 151-ე მუხლი), რელიგიური წესის აღსრულებისთვის უკანონოდ ხელის შეშლის (სსკ-ის 155-ე მუხლი), დევნის (სსკ-ის 156-ე მუხლი), ბინის ან სხვა მფლობელობის ხელშეუხებლობის დარღვევისა (სსკ-ის 160-ე მუხლი) და ხულიგნობის (სსკ-ის 239-ე მუხლი) ნიშნებს. ჩადენილი ქმედებების სამართლებრივი შეფასების დროს ხაზი უნდა გაესვას სისხლის სამართლის კოდექსის 53-ე მუხლის მე-31 მუხლის გამოყენების მნიშვნელობას, რომელიც რელიგიური ნიშნით შეუწყნარებლობის მოტივით ჩადენილ დანაშაულს დამამძიემებელ გარემოებად მიიჩნევს.

–  საქართველოს შინაგან საქმეთა სამინისტრომ უნდა გააძლიეროს საზოგადოებრივი წესრიგის უზრუნველყოფს ღონისძიებები სოფელ სამთაწყაროში და სამართალდარღვევის გამოვლენის შემთხვევაში დროულად აღკვეთოს ასეთი ფაქტი და პასუხისგებაში მისცეს სამართალდამრღვევი პირები. ამასთან აუცილებელია, მიღებულ იქნას დაცვის სპეციალური ზომები სულიკო ხოზრევანიძის ოჯახის მიმართ, რომელიც ამჟამადაც იმყოფებოდა ზეწოლისა და მუქარის ქვეშ;

– სახელმწიფომ დროული რეაგირება უნდა მოახდინოს ადგილობრივი ხელისუფლების წარმომადგენლების ქმედებაზე, რომლებიც კონფლიქტის მხარეებად გვევლინებიან და თავისი ქმედებებით აშკარად სცდებიან  საკუთარი კომპეტენციის ფარგლებს;

– სამართლიანობისა და რელიგიის თავისუფლების პატივისცემის პრინციპებზე დაფუძნებით, საქართველოს მთავრობამ დროულად უნდა შეიმუშავოს ერთიანი პოლიტიკა რელიგიური კონფლიქტების დარეგულირების მიზნით.

საქართველოს ახალგაზრდა იურისტთა ასოციაცია (GYLA)

საქართველოს დემოკრატიული ინიციატივა (GDI)

ადამიანის უფლებათა სწავლებისა და მონიტორინგის ცენტრი (EMC)

საერთაშორისო გაჭირვალობა – საქართველო (TI)

კონსტიტუციის 42-ე მუხლი

მედიის განვითარების ფონდი (MDF)

ორგანიზაცია „იდენტობა“

ფონდი ALPE

ტოლერანტობის სახლი – House OF Tolerance

 

 

Joint statement of NGOs about the necessity of the state’s timely and effective action in response to yesterday’s developments in the village of Samtatskaro

NGOs have released a joint statement about yesterday’s developments in the village of Samtatskaro, urging the authorities to take meaningful actions for ensuring safety of local Musllim population and for conflict resolution.

Footage released by media and the information we have received from the Muslim community suggest that on June 28, 2013, after finishing the traditional Muslim prayer (Jumu’ah), a group of locals (up to 200 people identifying themselves as Christian congregation) attacked a house of a local Muslim clergyman’s (Khoja), Suliko Khozrevanidze, and threatened to banish his family from the village, stone them and burn them down. The group of people invaded his yard and assaulted Suliko Khozrevanidze’s spouse, Emine Khozrevanidze, as personally stated by the latter in a video. In an interview for Kakheti Information Center, Suliko Khozrevanidze noted: “[…] we went there to pray. Nobody complained. After 6[pm], people started pouring towards my house, reaching the door. They were threatening to expel us. Now they are telling me that I will not be able to send my cattle to pasture, to get water, to go out for shopping. [They are telling us] to leave [the village] in 24 hours.” As far as we know, police has not arrested any perpetrators. As Kvemo Kartli Mufti, Jemal Adadze has explained to us, today, on June 29, some local Christians paid a visit to Suliko Khozrevanidze and prohibited him from engaging in prayer or receiving Muslim pilgrims from other villages. As a result, Suliko Khozrevanidze was forced to agree to their conditions.

Statements from victims and village trustee Gulnara Nadareishvili suggest that local Christians were irritated by the fact that Friday prayer, in which Khoja and his children were participating, was also attended by pilgrims from other villages.

Notably, after the visit of the State Minister for Reintegration, Paata Zakareishvili in the village of Samtatskaro on June 14 and holding of the first-ever joint prayer on June 24, this was the first time the joint prayer was attended by local Muslims. In particular, 4 local Muslims and 6 Muslims from other villages were attending the Friday prayer. According to Mufti, Jemal Adadze, they had arrived in the village of Samtatskaro to declare their support to local Muslims and overcome the fear engendered following the conflict. Notably, absent from Friday Prayer on June 21were local Muslims who, according to Mufti, are refraining from collective praying due to the constant acts of pressure and threats. During the joint prayer on June 21, local Christians were lingering near the praying house and consequently, in order to avoid any possible aggression local Muslims decided not to go outside to pray. The acts of pressure against local Muslims in Samtatskaro have also been confirmed by a statement from a local Muslim woman, directly indicating that the village population and Gamgebeli are exerting pressure against local Muslims.

These developments clearly demonstrate that there is a source of religious conflict in the village of Samtatskaro, and that local Muslims are under pressure and intimidation exerted by the local population.  Khoja Suliko Khozrevanidze and his family have been victims of threats, abuse and aggression for all this time. Reasons of conflict and the role of the state in these processes has been discussed in detail in previous joint statements issued by us.

In view of the gravity of the situation, the state has an obligation to take timely and meaningful measures for ensuring safety of local Muslims and resolving the conflict. Otherwise, there are risks that the conflict will be further deepened and spread out to other similar settlements. In this light, we believe that

•               The Ministry of Internal Affairs of Georgia and the office of the chief prosecutor should immediately launch a probe into all crimes allegedly committed following May 24 in the village of Samtatskaro and prosecute all perpetrators. In this respect, we would like to particularly highlight the incident involving assault and threats made against Suliko Khozrevanidze and physical abuse of his spouse. The incident allegedly involved threats (Article 151 of the Criminal Code of Georgia), illegal interference in religious practice (Article 155 of the CCG), persecution (Article 156 of the CCG), encroachment upon inviolability of house or other possession (Article 160 of the CCG) and hooliganism (Article 239 of the CCG). Legal assessment of foregoing acts must highlight the importance of applying para.31, Article 53 of the CCG, qualifying commission of crime motivated by religious intolerance as aggravated circumstances.

•               The Interior Ministry should tighten measures aimed at ensuring public order in the village of Samtatskaro and take actions against any violation of law detected, prosecuting perpetrators. Further, special security measures must be taken to ensure safety of Suliko Khozrevanidze’s family currently subjected to threats and pressure.

•               The state must react in a timely manner against actions of the local authorities, who have proven to be a side of the conflict, acting well beyond the limits of their competence.

•               Based on the principle of fairness and religious freedom, the Government of Georgia should elaborate in a timely manner a joint policy for resolving religious conflicts.

Georgian Young Lawyers’ Association (GYLA)

Georgian Democratic Initiative (GDI)

Human Rights Education and Monitoring Center (EMC)

Transparency International – Georgia (TI)

Article 42 of the Constitution

Media Development Fund

Organization Identity

ALPE Foundation 

კომენტარის დატოვება

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / შეცვლა )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / შეცვლა )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / შეცვლა )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / შეცვლა )

Connecting to %s